רוטמן ישקול: הגדלת מספר הח"כים בוועדה לבחירת שופטים

    איתי גדסי No Comments on רוטמן ישקול: הגדלת מספר הח"כים בוועדה לבחירת שופטים

    יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן ישקול את הצעת יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק להגדלת מספר הח"כים בוועדה לבחירת שופטים: "יכול לפתור את הבעיה או לשפר את המצב"

    צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
    15:30
    01.05.24
    איתי גדסי No Comments on נתניהו לא ויתר: הסתיימה פגישת רה"מ ומזכיר המדינה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה המשיכה היום (רביעי) להכין לקריאות שנייה ושלישית את ההסדר העוסק בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ובביקורת שיפוטית על חוקי יסוד (ההסדר הראשון מבין ההסדרים הכלולים בטיוטת הצעת חוק-יסוד: השפיטה שבהם דנה הוועדה). הדיון התמקד בסוגיות אי שפיטות חוקי יסוד – אילו תנאים נדרשים כדי שחוק יסוד יוכר כבלתי שפיט, ובוועדה לבחירת שופטים – האם יש צורך בהרכבי ועדה/כללי הכרעה שונים בין הליך הבחירה לבית המשפט העליון ובין הליך הבחירה ליתר הערכאות השיפוטיות.

    יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי ישקול את הצעת יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק להגדלת מספר הח"כים בוועדה לבחירת שופטים: "יכול לפתור את הבעיה או לשפר את המצב".

    עוד אמר: "כשמדברים על שפיטות חוקי יסוד, כדי לשקם את אי-האמון שנוצר בין הכנסת לבימ"ש העליון, עוד לפני חו"י חקיקה, צריכים לומר "פוס משחק"- אל תבטל חו"י, ומצד שני נשים על עצמנו מגבלות מסוימות כך שלפחות נוריד את האצבע בעין הכי בולטת של חוקי יסוד".

    היועמ"שית לכנסת עו"ד אפיק על הרכב הוועדה לבחירת שופטים: "אם רוצים לחזק את מעמד הכנסת ויכולתה להשפיע- הכנסת היא לא רק הגורם הקואליציוני שבה. ברגע שבוועדה יש רוב מובנה קואליציוני יש בזה סוג של החלשה. אפשר להגדיל את מספר חברי הכנסת בוועדה, או לייצר חלוקה אחרת שתיתן נציגות ברורה לאופוזיציה. עיקרון ההסכמה הוא עיקרון מחזק.

    "יש לשמר את ההבחנה בין בחירת שופטים לעליון לבין הערכאות הנמוכות יותר בין אם לייצר שתי ועדות או הרכבים שונים לוועדה לבחירת שופטים לבימ"ש העליון לבין הערכאות הנמוכות יותר שם היינו רוצים שהבחירה תהיה מקצועית נטו, לעומת בחירה שיכולה להיות ערכית יותר ביחס לבימ"ש העליון".

    המשנה ליועמ"שית, עו"ד סומפולינסקי, ליו"ר ח"כ רוטמן: "אתה אומר שהנקודה האקוטית של חו"י היא למנוע ביקורת שיפוטית ורק ואח"כ לראות את ההסדר הרחב יותר, אך לדבר הזה יש מחיר משטרי גבוה כי אנחנו נשארים עם עמימות משטרית גדולה. אחת הדרכים לתקן את הטענות על הפסיקה המרחיבה היא ליצור בהירות משטרית ביחס לכללי המשחק, וההתייחסות לסוגיה בדרך עקיפה דרך הביקורת השיפוטית מעבירה בהכרח את ההכרעה לבימ"ש ולא פותרת את הבעיות של תכלית ההסדר".

    בהתייחסה לשאלת היו"ר ח"כ רוטמן על תזכיר השרה שקד מ-2017 אמרה: "עברו כמה שנים והחכמנו גם בנושא השחיקה המתמדת של חוקי היסוד ואנחנו סבורים שיש צורך בהגנות משמעותיות הליכיות ביחס לחוקי היסוד כדי שלא ייעשה בהם שימוש לרעה".



    0 תגובות